Onderhoud in eigen beheer

Sjoerd Minheere (35) en Nico Zeeman (48)

Aan het woord zijn ditmaal Sjoerd Minheere (35), senior medisch technicus en Nico Zeeman (48), senior medisch technicus bij het Bravis Ziekenhuis. Ze delen hier graag hun enthousiasme over het in eigen beheer uitvoeren van het preventieve en correctieve onderhoud aan hun bucky röntgensysteem. Dat doen ze niet met z’n tweeën, maar in een team van vier, samen met Willy Bernaards, medisch technicus en Sander Kats, ook senior medisch technicus.

Kostenreductie

‘Toen we in 2020 toe waren aan vervanging van de systemen, zijn we samen met de eindgebruiker een leverancier gaan zoeken. De nadrukkelijke wens was om het correctief en preventief onderhoud in eigenbeheer uit te voeren. We hebben goed gekeken naar het kostenplaatje voor de verwachte levensduur van tien jaar. We hadden acht systemen: vijf bucky röntgensystemen en drie mobiele röntgensystemen. We hebben gekeken naar wat de kosten zijn als we het onderhoud uitbesteden. Maar ook naar de hoeveelheid onderhoudsuren die er nodig zijn. We besparen nu bijna een ton per jaar op de onderhoudskosten.’

we besparen nu bijna een ton per jaar op de onderhoudskosten

Klein beginnen

‘Het onderhoud in eigen beheer uitvoeren is bij ons in een aantal stappen gegaan. De meetapparatuur en fantomen die je nodig hebt voor het onderhoud zijn bijvoorbeeld vrij duur, maar die hadden we al in huis. Als je deze kalibratiehulpmiddelen alleen aanschaft voor één systeem is dat een flinke investering. Het is dezelfde meetapparatuur die onze klinisch fysicus ook nodig heeft. We voeren al ongeveer zeven jaar het volledige onderhoud in eigen beheer uit aan C-bogen, mobiele systemen en echotoestellen. De bucky’s waren voor ons een logische volgende uitbreiding.

Het zelf uitvoeren heeft veel voordelen ten opzichte van een externe partij. Financieel is het stukken goedkoper, wij hebben een veel snellere reactietijd en kennis en kunde blijven in huis. En als techneut is het natuurlijk een leuke uitdaging om dieper op de technieken in te kunnen gaan.

Als je het onderhoud in eigen beheer gaat uitvoeren moet de gebruiker natuurlijk ook aan boord zijn. Wij hadden al laten zien dat we goede service kunnen leveren. De gebruiker wil vooral de garantie dat de boel snel weer up and running is en met een externe partij kan je met contracten die service iets harder afdwingen dan intern. Althans dat is de gedachte. We hadden het vertrouwen van de afdeling, omdat we het eerstelijns onderhoud al deden en we hebben een goede SLA met de gebruikers.’

Uurtje factuurtje

‘Het contact met de monteurs van de firma is heel laagdrempelig, er lopen korte lijntjes. We zitten samen in een app-groep en als er iets is wat we niet direct geregeld krijgen, sturen we even een foto of een vraag. En als we echt extern hulp nodig hebben, komen ze naar ons toe. We hebben een klein contract met afspraken over het uurtarief en de bereikbaarheid van de firma. Het werkt super goed zo.

we zijn goed op elkaar ingespeeld

Voor veel firma’s is het afsluiten van onderhoudscontracten natuurlijk gewoon een verdienmodel. Onze leverancier loopt die inkomsten mis, maar ze hebben wel een heel tevreden klant waar acht van hun systemen staan. Bovendien verdienen ze nog aan de onderdelen en de software-upgrades. En ze hoeven zelf minder personeel in dienst te hebben. We hebben onlangs onze samenwerking geëvalueerd en iedereen is heel tevreden.’

Zelf doen

‘Het totale team van onze afdeling Medische Technologie bestaat uit 17 techneuten, iedereen met zijn eigen aandachtsgebied.

Op de Röntgenafdeling werken we met z’n vieren, twee in Roosendaal en twee in Bergen op Zoom. Het zorgt ervoor dat we veel contactmomenten met de apparatuur hebben. We zijn goed op elkaar ingespeeld en we zijn in de loop van de jaren steeds zelfverzekerder geworden bij het werken met de systemen. Het eigen onderhoud zorgt ook voor veel plezier en uitdaging in het werk. Voor ons als techneuten wordt het pas echt interessant als we problemen mogen oplossen voorbij het eerstelijnsonderhoud.

Het voordeel voor de gebruiker is duidelijk: we hebben kennis en kunde in huis en zijn heel flexibel. Bij de pandemie zag je dat bepaalde onderhoudsmonteurs, bijvoorbeeld van Amerikaanse bedrijven, gewoon niet kwamen, terwijl er wel behoefte aan was.

Sommige leveranciers zeggen dat het groot onderhoud niet door de ziekenhuizen zelf gedaan kan worden omdat het te complex is. Dan krijg je bepaalde servicesleutels gewoon niet. Maar die techneuten van de firma’s komen toch echt van dezelfde school als wij. Deze kennis kan iedereen aanleren. Wij hebben dezelfde training gekregen als de technici van de firma en zijn volledig gekwalificeerd volgens hun voorschriften.

we zijn net een firma, maar dan intern

Het is alleen maar mooi als je de kennis en kunde met je collega’s kan opbouwen. We zijn net een firma, maar dan intern. En we kijken niet alleen met een “onderhoudsblik”, we maken ook steeds de vertaalslag tussen de techniek en de gebruiker. We denken actief mee en die input is ook voor de leverancier weer relevant.’

Kijkje bij de concurrent

We vinden het nuttig om ons verhaal te doen. Er is natuurlijk marktwerking in de zorg en we praten niet altijd open met elkaar over de gang van zaken. Dat zou wel wat meer mogen in de hele ziekenhuiswereld.

We hebben 10.000 apparaten in onderhoud. We geven met gemak een miljoen euro per jaar uit aan onderhoudscontracten bij één leverancier. Elke euro is er een, het is goed om daar kritisch naar te kijken. Het voordeel van het onderhoud in eigen beheer doen is ook dat je kennis verbreed en verdiept en dat is weer inzetbaar bij het onderhoud van andere apparaten. Niet dat we bij alle apparatuur dezelfde diepgang hebben als bij de röntgen, maar met een kort contactmoment met de leverancier van die apparatuur komen we een heel eind.’

Meer weten?

Sjoerd en Nico komen graag in contact met collega’s die in eigen beheer het onderhoud uitvoeren van CT, MRI of nucleaire systemen. Je kan Sjoerd bereiken op s.minheere@bravis.nl en Nico op n.zeeman@bravis.nl

Wil je weten hoe we dit in de dagelijkse praktijk in uitvoeren brengen? Schroom niet om contact op te nemen.