Slim hergebruiken en goed delen

Heike Westerbeek (27)

Aan het woord is ditmaal Heike Westerbeek (27) medisch instrumentatietechnicus bij het Beatrixziekenhuis in Gorinchem, onderdeel van Rivas Zorggroep. Tijdens corona kreeg het ziekenhuis extra bewakingsmonitoren geleverd door VWS. Nu de pandemie voorbij is, krijgt de apparatuur in huis een andere plek. ‘Bij Rivas Zorggroep wordt het principe van de juiste zorg op de juiste plek breed toegepast, en wij dragen eraan bij door de apparatuur slim in te zetten.’

Op- en afschalen

‘Tijdens de coronaperiode werd de druk op de Longafdeling van het ziekenhuis steeds groter en ze besloten na een incident met de optiflows in Maastricht om de zuurstofsaturatie van patiënten centraal te gaan bewaken. Om dit mogelijk te maken, hebben ze extra bewakingsmonitoren aangevraagd bij VWS en zelf een bewakingscentrale aangeschaft. Het voordeel daarvan is dat de verpleging zich niet hoeft om te kleden om de saturatie te controleren.

Toen de druk op de Longafdeling afnam, stond de apparatuur stil en wij van de medische instrumentatie dienst zien apparaten liever niet ongebruikt staan.

Wij zijn goed op de hoogte van wat er allemaal speelt op de diverse afdelingen. Volgens een nieuwe verloskundige richtlijn moeten patiënten worden bewaakt als ze een ruggenprik krijgen. Toen besloten wij de bewakingsmonitoren van de Longafdeling aan Verloskunde te schenken. Op deze manier hebben we aan de nieuwe richtlijn voldaan en tegelijkertijd zo min mogelijk kosten gemaakt. Dit is beter dan een desinvestering.’

Tijdelijk of vast

‘Als corona in alle hevigheid terugkeert, of als we te maken krijgen met een andere uitbraak, zullen wij er alles aan doen om de apparatuur op de juiste plek te realiseren, de juiste zorg op de juiste plek. Zo gebruikte Verloskunde voorheen ook bewakingsmonitoren van de Kinderafdeling. Wij zijn gewend de apparatuur te rouleren.

Flexibiliteit en snelle reactie zijn belangrijk voor de organisatie

Flexibiliteit en snelle reactie zijn belangrijk voor de organisatie. Tijdens de coronacrisis werden de bewakingsmonitoren van de OK naar de SEH verplaatst omdat de OK’s waren afgeschaald. Wij zijn servicegericht, dat zit in onze blauwdruk.

De SEH heeft meer bewakingsapparatuur nodig? Dan gaan we dat regelen. Desnoods gaan de kabels voor nood over het plafond naar de tijdelijk geplaatste monitoren. Als het tijdelijk is, dan is dat zo. Als de situatie permanent wordt, kijk je natuurlijk anders. Dan ga je met de Technische Dienst en de ICT aan de slag. Maar kabels over het plafond trekken, kan je snel realiseren.’

Voor een doos gebak

‘Wij helpen elkaar hier op de medische instrumentatie dienst veel, maar wij kijken ook over onze eigen muren heen. Toen we een kapot tandwieltje hadden, hebben we samen met de klinisch fysicus van het Albert Schweitzer ziekenhuis gekeken of hun 3D-printer het kon namaken. Dat lukte, dat scheelde ons 600 euro omdat wij geen nieuw tandwieltje hoefde aan te schaffen bij de leverancier. Heel fijn.

Toen onze IC in opdracht van VWS moest opschalen van vier naar acht bedden tijdens corona kregen wij beademingsapparatuur door VWS geleverd. Wij zaten toen zelf in een vervangingstraject en hadden twee verschillende merken beademingsapparatuur in gebruik. Van VWS kregen wij er een derde merk bij.

Bij aanschaftrajecten vind ik het prettig om zelf contact te zoeken met andere ziekenhuizen

Het Albert Schweitzer kreeg ook beademingsapparatuur van VWS geleverd. Zij hebben na de coronacrisis die apparatuur aan ons geschonken, omdat wij onze IC-capaciteit op acht moeten houden. En zij wisten dat wij dat merk hadden staan. Wij hebben hun in ruil een doos gebak gegeven. Nu hebben wij acht apparaten van hetzelfde merk staan, en een negende in reserve. Dat scheelt ons natuurlijk weer in disposables, uitleg en training. Het is op die manier heel duurzaam.

Bij aanschaftrajecten vind ik het prettig om zelf contact te zoeken met andere ziekenhuizen. Als je aan de leverancier vraagt welke ziekenhuizen de apparatuur ook hebben staan, krijg je alleen de succesverhalen te horen. Ik diep liever wat contacten op uit mijn studietijd en vraag aan hen wat zij hebben staan en waar zij tegenaan lopen. De informatie die je zo, via de achterkant, krijgt, is heel waardevol.’

Onze identiteit

‘Ik herken mijzelf wel in de waarden waar Rivas voor staat: veiligheid, hoffelijkheid, samen plezierig werken, doeltreffend en doelmatig. Hoewel deze waarden oorspronkelijk bedacht zijn door iemand, is het hier wel echt de manier waarop we werken. Iedereen helpt elkaar hier, ongeacht je functie. We houden bijvoorbeeld de lift voor elkaar open en helpen patiënten als we zien dat ze hulp nodig hebben.

Ik werk hier nu 3,5 jaar en vind het nog steeds erg tof. Ik kwam hier mijn allereerste stage lopen in 2012, toen ik op het mbo zat. Voor mijn tweede stageperiode kon ik ook hier terecht en tijdens mijn afstudeerproject op het hbo mocht ik onder andere hier mijn vragen stellen. Het is duidelijk dat ik hier graag ben.

Wij beheren 4.000 apparaten Rivas Zorggroep breed en ons team bestaat uit vijf medisch instrumentatie technici, inclusief onze teamleider. Ik vertel nu over ons werk, maar we bedenken en doen dingen echt met z’n vijven. Sommigen van ons hebben meer kennis of affiniteit met bepaalde afdelingen, terwijl anderen een brede kennisbasis hebben. We zijn in staat elkaars vragen te beantwoorden en elkaar naar een hoger level te tillen.

Het delen van kennis is belangrijk, niet alleen binnen de organisatie, maar ook daarbuiten. Alleen dan kunnen we samen beter worden!’

Nieuwsgierig?

Mocht je verdere informatie willen inwinnen dan kun je dat doen via Chantal Weerts (c.weerts@vzi.nl).

(2023-05 | Interview: Floor Gerritsma | Foto: Hans-Peter van Velthoven)